1. Rubikin kuutio
 
Rubikin kuutio on maailmankuulu, 1970-luvulla kehitetty pulmapeli
. Perustietoa Rubikin kuutiosta saa esimerkiksi Wikipediasta (muun muassa suomeksi).

Alla oleva teksti kertoo, miten itse aikoinaan tutustuin Rubikin kuutioon ja kiinnostuin siitä. Lisäksi kirjoitus käsittelee hieman kuution ominaisuuksia, joitakin ratkaisumenetelmiä sekä erilaisia ennätyksiä. Tämä sivu palvellee parhaiten henkilöä, joka on kiinnostunut Rubikin kuutiosta, muttei vielä tunne sitä kovin hyvin.



Rubikin kuution hankinta

Olin keväällä 2004 käymässä Helsingissä. Piipahdin vierailuni aikana myös keskustan Stockmannilla tarkastelemassa kyseisen tavaratalon antia. Hieman lapsenmielisenä poikkesin myös leluosastolla, missä huomasin myytävän
Rubikin kuutioita. Toki olin kuullut Rubikin kuutiosta ja sen maailmanlaajuisesta menestyksestä, mutten ollut koskaan pitänyt tätä taianomaista esinettä käsissäni. Ajattelin, että Rubikin kuutiota pitää ehdottomasti päästä kokeilemaan, joten päätin sijoittaa ostokseen noin viisitoista euroa. Otin kuution sisältävän paketin hyllyltä, kävelin kassalle ja suoritin maksun. Olin nyt yksi niistä kymmenistä miljoonista ihmisistä ympäri maailmaa, jotka omistivat Rubikin kuution.

Kotiin palattuani perehdyin hankintaani hieman tarkemmin. Kuutio oli paketissa ratkaistussa asennossa, mutta tietenkin sekoitin välineen, minkä jälkeen yritin jonkin aikaa tuloksetta ratkaista sitä. Olin kuitenkin erittäin kiinnostunut kuution ratkaisemisesta, joten päätin etsiä apua internetistä. Lopulta löysin erään helpohkolta vaikuttaneen ratkaisumenetelmän, jota aloin tarkastella lähemmin (kuution mukana tulleet ohjeet ovat jälkikäteen arvioituna erittäin epäselvät, enkä myöhemminkään kyennyt niiden avulla ratkaisemaan kuutiota).

Opeteltuani kyseisen ratkaisumenetelmän ulkoa, pyrin seuraavaksi ratkaisemaan kuution mahdollisimman nopeasti. Aluksi kuution ratkaiseminen kesti noin viisi minuuttia, mutta pian
osasin ratkaista kuution mistä tahansa aloitusasennosta noin minuutissa, mikä oli mielestäni hienoa. Uuden ennätyksen yrittäminen oli yllättävän kiehtovaa.

Olen ratkaissut Rubikin kuution parhaimmillaan noin 40 sekunnissa. Paras henkilökohtainen viiden perättäisen ratkaisun keskiarvo on noin 52 sekuntia, millä on enemmän vertailuarvoa.


Kuution ominaisuuksien vaikutuksesta käytettävyyteen

Kuution mekaanisilla ominaisuuksilla on jonkin verran vaikutusta ratkaisuaikoihin sekä ylipäänsä mukavuuteen käsitellä kuutiota. Erityisen oleellista on kuution sopiva jäykkyys eli osien vaivaton liikkuvuus. Tämä ominaisuus vaihtelee yllättävän suuresti eri kuutioden välillä; kaupan hyllyillä olevat Rubikin kuutiot ovat siis identtisiä ainoastaan ulkonäöllisesti. Jos kuutio on jäykkä, asian voi yleensä korjata helposti kotikonstein. Kuutio voidaan öljytä, minkä pitäisi lisätä osien liikkuvuutta. Paina tähän nähdäksesi ohjeet kuution öljyämiseksi sekä tutustuaksesi myös kuution mielenkiintoiseen, patentoituun rakenteeseen.

Uuden kuution värilliset, pinnoille liimatut tarrapalat kuluvat käytössä yllättävän nopeasti (kuutio itsessään on usein siis kauttaaltaan mustaa muovia), minkä erityisesti alkuinnostuksessa kuutiota paljon käsittelevä kohdannee. Tarroista joko lähtee väri tai ne lähtevät kokonaan irti. Edullisin tai ainakin siistein keino pintojen uusimiseksi on hankkia valmiita, erityisesti Rubikin kuutiota varten tehtyjä korjaustarroja, joita voi tilata ainakin osoitteesta www.cubesmith.com (stickers-kohta). Jos Rubikin kuutiota ei halua alkaa korjata tai paikkailla, yksinkertaisin ratkaisu on tietenkin ostaa kokonaan uusi, jolloin vanhan kuution voi esimerkiksi lahjoittaa kaverille (olettaen toki, että kuutio on vielä tarpeeksi ehjä mielekästä käyttöä varten).

Kun osat liikkuvat helposti ja vaivattomasti, kuutio on sopivan löysä. Liiallinen osien väljyys ei kuitenkaan ole suotavaa, koska muuten käy helposti seuraavasti:




Kuution osien irtoaminen toisistaan ei ole ongelma, sillä ne saa helposti takaisin paikoilleen
(katso neuvoa osien kiinnittämiseen yllä olevasta ohjeet kuution oljyämiseen -kohdasta). 3x3x3-kuutio on rakenteeltaan kestävä ja sitä on hyvin vaikea rikkoa vahingossa.


Ratkaisumenetelmistä


Tärkein ratkaisuaikoihin vaikuttava tekijä on itse ratkaisumenetelmä, joita on olemassa useita yksinkertaisemmista (hitaammista) monimutkaisempiin (nopeampiin). Hitaammat menetelmät noudattavat jokseenkin suoraviivaista tyyliä siirtää usein vain yksi tai kaksi kuution palaa kerrallaan paikoilleen. Vaikeammat menetelmät on sen sijaan kehitetty erityisesti erittäin nopeita ratkaisuja varten. Näistä tunnetuimpia ovat Fridrich- ja Petrus-menetelmät, joilla kuutio voidaan ratkaista parhaimmillaan jopa alle kymmenessä sekunnissa. Tämä perustuu suureen määrään erilaisia algoritmeja (liikesarjoja), joilla kuutiota voidaan muokata kokonaisvaltaisesti  monella eri tavalla tilanteen mukaan.

Itse olen käyttänyt alunperin opettelemaani suhteellisen yksinkertaista kaavaa, jonka avulla olen päässyt itseäni tyydyttäviin tuloksiin. Kyseisen ratkaisumenetelmän saa näkyviin tästä.
Nopeamman ratkaisumenetelmän opetteleminen olisi toki sinänsä huokuttelevaa, mutten ole kokenut sitä järkeväksi vaihtoehdoksi vaadittaviin aikaresursseihin nähden.

Hyvin toimiva kuutio sekä itselle sopiva ratkaisumenetelmä muodostavat lähtökohdan mielekkäälle kuution käsittelylle. Ajan myötä tilanteiden hahmottaminen nopeutuu ja sorminäppäryys kehittyy, jotka ovat myös oleellisia seikkoja kuution ratkaisemisessa. On yllättävän hauskaa yrittää parantaa omaa ennätystään  siihen asti kunnes ratkaisunopeus ei enää tiettyä menetelmää käyttäen oleellisesti kehity.
 


Muualla internetissä


Internet luonnollisesti pursuaa ulkomaisia Rubikin kuutiota käsitteleviä sivustoja, joita löytää helposti esimerkiksi Googlen avulla hakusanoilla Rubik's Cube. Suomalaisia sivustoja on kuitenkin melko vähän, joista oleellisimpia lienee Speedcubing Finland. Osoitteessa Speedcubing.com sen sijaan on muun muassa ranking-listoja sekä virallisista  eli tarkasti valvotuissa kilpailuissa tehdyistä  että harrastelijoiden sinne lähettämistä epävirallisista, henkilökohtaisista ennätyksistä. Sivustolla on loputtomasti erilaisia Rubikin kuution ratkaisemiseen liittyviä tilastoja. Myös Suomessa on järjestetty virallisia kilpailuja, joihin olen itsekin osallistunut.


Lopuksi

Rubikin kuutio on kieltämättä loistelias keksintö sekä teknisesti että pulmapelinä sinänsä. Minua Rubikin kuutiossa viehättää yhtäältä sen tunnettuus ja haasteellisuus, toisaalta sen näennäinen yksinkertaisuus ja ilmeinen koristeellisuus. Lisäksi kuutiolla on ironisella tavalla kyky saada ote käsittelijästään, jolle muodostuu helposti lähes pakonomainen tarve pyrkiä lähemmäksi ratkaisua ohjeiden kanssa tai ilman. Jos kuution esimerkiksi laittaa ohimennen kiertoon kavereiden käsiin, puheen seasta voi odottaa pian kuulevan seuraavanlaisia tokaisuja: "Hei anna mä testaan kanssa. Anna mulle nyt, sä oot yrittänyt jo tarpeeksi. Eiku sun pitää saada toi pala tonne. Anna tänne, mä näytän." Voin myös taata, että Rubikin kuution ratkaiseminen toimii eräänlaisena taikatemppuna heille, jotka eivät vielä osaa sitä ratkaista.

Alla on kuva perinteisestä Rubikin kuutiosta sekä myöhemmin lanseeratusta Rubik's revenge 4x4x4 -kuutiosta.
Mainittakoon, että 3x3x3-kuutiosta innostuneena opettelin aikoinaan ratkaisemaan myös 4x4x4-kuution, jonka selvitin parhaimmillaan hieman alle kymmenessä minuutissa.

                             
                          Perinteinen Rubikin kuutio (3x3x3)                              Rubik's revenge -kuutio (4x4x4)



Alla on video, jossa ratkaisen Rubikin kuution (3x3x3) noin 40 sekunnissa.




Takaisin pääsivulle